Jaha, mina damer och herrar...

Resultatet av mitt brödbak är numera noga utvärderat. 
 
Det visade sig att jag är ett oupptäckt kulinariskt geni! Mina smaklökar exploderade av lycka när jag smakade brödet, ingen konstig äggsmak, ingen kokosodör. Bara massor med nyttiga ingredienser i en fantastisk symbios! Eller det kanske inte kallas symbios när deltagarna är fler än två? Hur som helst var det fantastico, bravo, excelente, magnifico, espléndido, honom ska vi ha! Men för att inte vara allt för självgod över min prestation ska jag nu dela med mig av receptet så ni kan leka mästerkock (mig) i köket också:
 

5 ägg

2 msk kokosolja

0,5 dl grädde

1 burk kvarg

1,5 dl mandelmjöl

0,5 dl kokosmjöl

2 msk fiberhusk

1,5 msk pofiber

2 tsk bakpulver

0,5 dl hackade valnötter

3 msk linfrön

1 dl hackade torkade aprikoser

 

Vispa äggen och blanda i de övriga blöta ingredienserna. Blanda de torra för sig och rör sedan i det blöta. Låt stå och pysa lite i några minuter. Häll över allt i en brödform (klädd i bakplåtspapper) och skjutsa in formen i den  175-gradigt varma ugnen i cirkus en halvtimme. Dela i ungefär 20 skivor. Låt svalna lite innan du brer på massvis med smör som smälter och njuuuuuuut. 

Jag räknade till och med ut näringsvärdet på hela spektaklet också, det ser ungefär ut såhär:

 

Näringsämne                                         Mängd                               Mängd/Skiva

 Energi                                                     1929 kcal                          96,45 kcal

 Protein                                                      96,25 g                              4,8 g

 Fett                                                           146,1 g                              7,3 g

 Kolhydrater                                                 45 g                                  2,25 g

 Fibrer                                                         65,75 g                               3,3 g


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0